ryba a zdravie

 

Ak sa rozhodujete medzi morskými a sladkovodnými rybami, vyberte si tie, ktoré vám chutia. Chybu robíte vtedy, keď ich jete iba raz do roka.

 

Nedostatkovým „tovarom“ pre naše telo i zdravie sú omega-3 mastné kyseliny. Sú to nenasýtené tuky, ktoré sú pre život človeka a jeho zdravie veľmi prospešné. Obmedzujú možnosť priľnúť krvným doštičkám na steny ciev, a tak zabraňujú vzniku krvných zrazenín. Riziko vzniku trombózy sa totiž vekom zvyšuje. Steny tepien s pribúdajúcimi rokmi strácajú pružnosť. Ak si chceme udržať pružné a nezanesené tepny, jedzme častejšie ryby. Spomínané 3-omega mastné kyseliny sa vo veľkej miere nachádzajú najmä v rybom tuku, ktorý na rozdiel od rybieho mäsa obsahuje o niečo menej vitamínu A a D.

 

Ryby žijúce v chladnejších vodách sú na omega-3 mastné kyseliny bohatšie. Rybie mäso obsahuje veľa vitamínov A, B a D, ale aj minerálnych látok, ako je fosfor, draslík,  železo, horčík a vápnik, stopové prvky zinok a selén. Pri  morských rybách je to najmä vysoký podiel jódu. Obsah minerálnych látok závisí od obdobia výlovu rýb a ich veku. V morských rybách sa nachádza viac minerálnych látok ako v sladkovodných.

 

Všetky ryby obsahujú vysoko kvalitné bielkoviny. Ryby v konzervách náš organizmus navyše obohatia o vápnik a fosfor, ktorý je v ich kostiach. Malá porcia 100 g ryby dodá organizmu potrebnú dávku bielkovín a 415 g vápnika. Tí, ktorí z rôznych príčin nejedia ryby vôbec, si v lekárni môžu zakúpiť rybí tuk v podobe doplnku stravy s obsahom omega-3 mastných kyselín.

 

Vplyv konzumácie rýb na naše zdravie

  • Ryby sú bohaté na vitamíny skupiny B. Napríklad vitamín B12 sa dokáže postarať o dobré fungovanie nervového systému. V dnešnej hektickej dobe je dobre fungujúci nervový systém veľkou výhrou, pretože naň kladieme čoraz väčšie nároky. Vitamín B12 sa nepriamo podieľa aj na tvorbe prenášačov mozgových vzruchov serotonínu a dopamínu, vďaka ktorým sa skvele cítime. A to predsa chceme všetci.
  • Lekári odporúčajú ľuďom so srdcovo-cievnymi ochoreniami prijímať omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú v bohatej miere zastúpené v rybom tuku a mäse. Tieto kyseliny znižujú riziko vzniku trombózy a zlepšujú prúdenie krvi krvnými vlásočnicami. Strava bohatá na omega-3 mastné kyseliny zvyšuje pružnosť tepien a znižuje možnosť ich zúženia. O mastných kyselinách obsiahnutých v rybom oleji sa lekári domnievajú, že zabraňujú mohutneniu tepnových stien a zlepšujú prísun krvi do srdca.
  • Konzumácia olejnatých rýb zmierňuje niektoré príznaky psoriázy, a to nielen vďaka omega-3 mastným kyselinám, ale aj veľkému množstvu vitamínu D.
  • Vedci sa zhodli aj v tom, že omega-3 mastné kyseliny sú nevyhnutné pri vývoji mozgu a očí. Ich častejšie zaradenie do jedálneho lístka odporúčajú predovšetkým budúcim matkám. Podporne pôsobia na rast plodu.
  • Jedenie olejnatých rýb, ak nie sú údené, nakladané alebo solené, vedie k zníženiu krvného tlaku.
  • Zabraňujú degenerácii žltej škvrny v oku, čo môže viesť k slepote.
  • Sú tiež bohaté na jód, ktorý výdatne podporuje činnosť štítnej žľazy.
  • Morské ryby bohaté na omega-3 mastné kyseliny sú prevenciou proti rakovine. Dokážu potláčať bujnenie rakovinových buniek.
  • Losos, pstruh, sleď, makrela, sardinky a treska by nemali chýbať na jedálnom lístku ani u tých ľudí, ktorí majú diagnózu reumatoidná artritída. Jej pôvodcom, ktorý sprevádza opuchy a bolesti kĺbov, je zápal. A práve omega-3 mastné kyseliny sú bohato zastúpené v spomínaných rybách. Vegetariáni sa o ne ochudobňujú, vzhľadom na to, že nekonzumujú žiadne mäso. Spomínané kyseliny získavajú najviac v rastlinnej podobe - zo sóje a tofu.
  • Všetky ryby podporne pôsobia na imunitný systém.

 

Z ktorých  rýb si vybrať?

Losos - má vynikajúce ružové a pevné mäso bez malých kostí. Vynikajúce sú hlbokozmrazené filé podkovičky z mäsa lososa, ktoré stačí len krátko opiecť na oleji.

Makrela - malá tučná ryba. Dostať ju čerstvú alebo upravenú na rôzne spôsoby - marinovanú alebo údenú ako údenáča, zavináča, pečenáča.

Sleď - tučná ryba, predáva sa predovšetkým konzervovaná alebo údená. Má šťavnaté tučné mäso a ľahko odstrániteľné kosti. Nevýhodou je silná rybacia chuť, trochu pripomínajúca rybí tuk. Hodí sa na grilovanie, pečenie, údenie.

Pstruh morský - patrí do rodiny lososovitých rýb. Často sa predáva ako náhrada lososa. Má veľkú podobnú chuť mäsa ako losos, takže sa aj rovnako upravuje.

Treska - jedna z najčastejšie kupovaných rýb. Tresky majú biele, menej tučné mäso. U nás ich dostaneme kúpiť často vo forme filé. Známa je aj treščia pečeň.

Tuniak - vyskytuje sa vo všetkých moriach. Predáva sa predovšetkým konzervovaný, ale výborný je i čerstvý.

Sardinky a šproty - malé ryby s tučným, ostro chutiacim mäsom. Existuje mnoho druhov. Najviac  sa predávajú v konzervách. Čerstvé sardinky sa pečú, smažia alebo grilujú, šproty sa predávajú konzervované alebo údené v oleji, jedia sa celé.

Halibud - patrí k najdrahším rybám, vzácny je pre svoje chutné, pevné biele mäso. Predáva sa ako filé, hodí sa na smaženie, varenie alebo grilovanie. V poslednom čase ho na trhu dostať aj údený.

Morský úhor - vyzerá rovnako ako úhor riečny. Má mäkké, ale dosť tučné mäso. Predáva sa celý, aj ako filé alebo údený. Mnohí ho považujú za veľkú delikatesu.

Pstruh - pomáha zlepšiť vaše zdravie a tiež chráni pred niektorými typmi ochorenia. Pstruh obsahuje veľa bielkovín a menej tukov. Táto rovnováha z neho robí ideálnu voľbu pre vegetariánov. Pstruh tiež obsahuje omega 3 mastné kyseliny.

Kapor -mäso z kapra pomáha proti infarktu, oproti pstruhovy je to m§so s vyšším obsahom nenasýtených mastných kyselín.


Čítajte viac: https://koktail.pravda.sk/ryby-v-jedalnom-listku-obrovska-posila-pre-zdravie-fx1-/sk_kzdravie.asp?c=A080420_204544_sk_kzdravie_p20#ixzz1OVkzzXlp

 

Páni a teraz pozor !!!

 

Vedci totiž zistili, že tuky obsiahnuté v rybom mäse mají priaznivý vlyv na mužskou plodnost. Ide o dôsledok obsahu esenciálních kyselin.

 

Naše rady


► Ak sa chystáte piecť rybu v celku, osoľte ju zvonka aj zvnútra a nechajte asi 2 hodiny odležať pri izbovej teplote. Keby ste ju solili tesne pred pečením, pustila by do tuku veľa vody.
► Citrónová šťava nielen odstraňuje pach rybaciny, ale aj zjemňuje mäso a robí ho krehkejším.
► Chuť rybieho mäsa vyzdvihne bazalka, tymian, estragón, šalvia a kôpor.
► Keď ste kúpili mrazené ryby, rozmrazujte ich pomaly pri izbovej teplote.
► Ryby s jemným mäsom pripravujte pomaly a obráťte iba raz a opatrne. Pevnejšie ryby pokrájajte na menšie kúsky.
► Filé nie je druh ryby, ale spôsob spracovania. Najčastejšie sa lisuje z treskovitých rýb.

 

Dobrý tip  


Keď vás po mastnejších rybách páli záha, ako prílohu si vyberte zemiaky alebo celozrnné pečivo. Žalúdočnú kyselinu neutralizuje aj brokolica, mrkva, hrášok a cvikla. Na pitie je vhodný nesladený čaj. Druhou možnosťou sú chudšie ryby.